10 maanden…

Ongelooflijk, maar er zijn alweer 10 maanden voorbij sinds ik Nederland verliet. De tijd vliegt voorbij. De laatste tijd niet veel van mij laten horen, maar dat betekent niet dat er niets gebeurt is.

Even een update..

April

Begin april ben ik met 2 andere Nederlandse volunteers naar Ethiopië geweest voor een 12-daagse vakantie. Was heerlijk om even weg zijn en weer een andere cultuur te proeven. We hebben onszelf een beetje verwend ik luxe hotels, heerlijke schoonheidsbehandelingen, een knipbeurt (was ok hard nodig), maar ook veel cultuur gesnoven. We hebben een 5-daagse cultuur trip gedaan naar Bahar Dar, Gondar, Lalibela en Axum. Watervallen, kerken en veel historische plekken bezocht. Bijna elke ochtend vlogen we weer naar de volgende plaats, om ons weer te laten betoveren door de rijke historie. Ethiopië was geweldig en het was super om er even tussenuit te zijn.

Toen we weer terugkwamen voelde het ook echt als thuiskomen. En misschien heb ik al eerder gezegd, maar ik voel mij hier ook echt thuis en super gelukkig.

Na mijn vakantie was er geen tijd om relaxed weer het werk op te starten, want op de TTC was al een workshop van UNICEF aan de gang. Voor de vakantie hadden we 2 dagen op het UNICEF kantoor in Kigali als voorbereiding. Wij als VSO volunteers zouden als een van de trainers helpen. Het was namelijk een 12-daagse training, van ‘s ochtends 8:00u tot 17:30u. We hebben met drie trainers de sessies afgewisseld. Een lange en vermoeiende training, maar waarin we veel onderwerpen behandeld hebben rond Activ learning and Life skills (Actieve leermethoden en levensvaardigheden).

Eind april begon het tweede school termijn. Ze waren begin maart begonnen met de bouw van de TRC (Teaching Resource Center), mijn werkplek. Deze was ook zo goed als klaar na de vakantie. Ik had gehoopt in de vakantie het lokaal in te richten…maar ja het blijft Rwanda en dan loopt de planning niet altijd zoals je hoopt. Ik kon gelukkig wel starten in het lokaal…tafels werden uit de kantine gehaald en ook de banken. Stukje bij beetje ben ik gaan inrichten, maar ik ben nu nog steeds aan het wachten op spullen. We hebben nu wel de nieuwe tafels en banken. Geduld blijft een schone zaak….

TRC

Mei

Deze maand ook niet stil gezeten en in de weekenden weinig thuis geweest. Het tweede weekend in mei hadden we een groot verjaardagsfeest in Butare van meerdere volunteers. Met een groep van ruim 30 zijn we de avond gestart bij de Chinees en daarna via de karaoke een gat in de nacht gedanst. Super gezellig en ook leuk om weer zoveel mensen te zien. Na dit weekend was ik 2 dagen thuis en ging toen weer naar Kigali. Er kwam namelijk weer een nieuwe groep volunteers en als secretaris van de volunteers commissie was ik gevraagd om bij een aantal sessies te helpen en mocht ik bij het welkoms diner zijn op woensdag. Daarnaast was de ‘housemum’, goede vriendin Becks, erg blij met mij hulp tijdens het shopmoment op donderdagmiddag. Het riep ook weer herinneringen boven van onze eerste weken… Als afsluiting van die paar dagen heb ik, zoals jullie eerder hebben kunnen lezen, mijn eerste halve marathon gedaan. Daarna ook geen meter meer hardgelopen…
Het derde weekend, was een Nederlandse aangelegenheid. Gedeeltelijk toevallig, gedeeltelijk gepland. We zijn afgereisd naar heet uiterste zuiden van Rwanda (we konden de grens van Burundi zien) om Jacko en May een bezoek te brengen. Jacko vertrekt namelijk komende week weer terug naar Nederland en ik had May in september al beloofd op te zoeken. Maar het was een invasie van Nederlanders in dit dorpje. Een super gezellig weekend, waar niet alleen maar Nederlands is gesproken.

Mei is ook een maand geweest waar ik momenten heb gehad dat ik graag in Nederland was geweest en dat je dan realiseert hoe ver weg je bent. Maar aan de andere kant ook wat voor lieve vrienden ik hier ondertussen om mij heen heb. Die bellen, sms-en of gewoon in de bus stappen en je kant op komen…

Juni

page

Begon ook met familie, maar in de positieve sfeer. Mijn beide zussen kwamen mij opzoeken. Van te voren hadden ze aangegeven dat ze ook wel wat van het land wilden zien…dat hebben ze geweten ;-).
We hadden 12, eigenlijk 11, dagen. Ze hebben veel gezien en gedaan. In Kigali kleding laten maken, genocide museum bezocht en plekken waar ik regelmatig kom. Met het lokale vervoer naar mijn huis, daar een paar dagen geweest, want er moest ook gewerkt worden. Mij dus in actie gezien en mensen ontmoet waarmee ik werk en die in mij dorp wonen. Vanuit daar met de bus naar Gisenyi voor wat relaxing time, met de boot naar Kibuye en met de bus in 7 uur naar Rusizi. Hier hebben we chimpansees gezien. Was een waanzinnige beleving, maar er omheen waren de belevenissen iets minder… iets met een doldwaze taxichauffeur en 2 koeien. En toen zat de reis er al weer bijna op… met een tussenstop bij Terry, de laatste dag in Kigali gerelaxt, kleding opgehaald en lekker aan het zwembad gelegen.
Na hun bezoek weer teruggereisd naar Kibuye, waar ik Mike en Natasha heb geholpen met een workshop ‘leermiddelen maken’ voor de focus leerkrachten van Mike.
page

De week erna kreeg ik bezoek van VSO internationaal. Ze waren in Rwanda om verhalen te verzamelen en foto’s en filmmateriaal te maken voor promotie doeleinden. Ik was een van de Nederlandse volunteers die uitgekozen was. Een hele eer. Alleen ook dit liep niet helemaal zoals gepland. Ze zouden op vrijdag komen, maar op maandag hoorde ik dat er vrijdag helemaal geen lessen waren vanwege een viering in het kader van de Katholieke Educatie week. We konden het gelukkig verplaatsen naar donderdag. Donderdagmiddag stonden er een aantal lessen op het programma, perfect voor de foto’s…. Maar deze middag, 10 minuten voor de lessen zouden starten, hoorde ik dat er helemaal geen lessen waren vanwege de voorbereidingen van de viering de volgende dag. Na wat improvisatie, wel het beeldmateriaal kunnen maken. We hebben in ieder geval veel lol gehad.
De volgende dag was dus een viering van de Katholieke kerk en de scholen. De dag begon met een Mis op het grote veld midden in het dorp en werden afgesloten eerst een optocht van alle scholen en daarna met optredens door de studenten en een maaltijd voor de docenten en genodigden. Een lange, warme dag, maar wederom bijzonder om mee te maken. De rest van dat weekend heel rustig aan gedaan.

pageMijn kruidentuin een nieuwe boost gegeven en poging gestart tot steken van een rozenstruik om mijn hek wat meer te laten begroeien. Moet hierbij wel zeggen dat ik hulp had, want de groene vingers heb ik helaas niet geërfd…

Juni is alweer voorbij en deze maand is het 2e schooltermijn alweer afgelopen en dan hebben de studenten 2 weken vakantie. Ik heb nog niets gepland, maar ik ga vast weer leuke belevenissen krijgen.